Last but not least...

3 januari 2011 - Den Haag, Nederland

Lieve mensen,

Bij deze dan echt het allerlaatste berichtje op deze site. Eerst even een rectificatie: ik had het in mijn vorige blog over ontwikkelingshulp via overheden, niet over alle stichtingen die voor het grootste deel goed werk verrichten in Afrika. Wel vind ik nog steeds dat deze laatste groep zoveel mogelijk een beroep moet doen op de zelfredzaamheid van mensen. Ook heb ik er soms wel moeite mee dat de situatie heel zielig wordt neergezet (zoals met Serious Request), terwijl mensen toch voor een deel ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun situatie. Mensen hebben tegen beter weten in onveilige seks (dit ligt vooral bij mannen), houden zich niet aan hun medicijnregime en krijgen (te) veel kinderen. Dit klinkt misschien cynisch, maar zo is het wel. Met de kippen gaat alles volgens de laatste berichten gelukkig goed. Helaas hebben we nog geen foto’s ontvangen.

Verder zijn we inmiddels alweer bijna 3 weken terug en het gewone leven gaat gewoon weer door. Althans... het zal een heel nieuw leven voor ons worden. We beseffen het nog niet echt, maar we hebben sinds een week een nieuw (huur)huis in Den Haag! Het eerste huis dat écht van ons samen zal worden. Het is een groot bovenhuis vlakbij het centrum, waar nog wel het één en ander aan moet gebeuren. Ook weet ik sinds twee weken dat ik een nieuwe baan heb, als onderzoeker/adviseur bij een adviesbureau op het gebied van duurzaamheid (CE Delft). Ik begin daar op maandag 17 jan., gelukkig heb ik dus nog 2 weken om de boel een beetje op orde te krijgen.

We hebben een mooie tijd gehad in Egypte, al voelden we ons wel een beetje ‘stuck in the middle’ omdat we weg waren uit Uganda maar nog niet thuis waren. Egyte is een prachtig land qua klimaat en geschiedenis, maar ook een beetje verpest door het massa-toerisme. Iedereen die er wel eens is geweest weet dat alle Egyptenaren iets van je willen en dat vonden we frustrerend. Ook moesten we eraan wennen dat we als toeristen constant afgezet werden en dat de prijzen daarom een stuk hoger lagen dan in Uganda. Cairo is op zich een mooie stad met veel verschillende gezichten. We hebben de piramiden bezocht, koptisch Cairo (christelijk) en islamitisch Cairo. Elke periode in de Egyptische geschiedenis heeft z’n eigen symboliek, en het is mooi om te zien dat verschillende religies ook symbolen van elkaar hebben overgenomen. Wat verder de eerste dagen opviel was het grote aantal politieagenten en het grote aantal zwerfkatten (en honden).

Na een paar dagen zijn we richting Luxor vertrokken met de nachttrein, en hebben we 4 dagen aan boord van een cruiseschip gezeten richting Aswan. Het schip was boven verwachting mooi en het eten was lekker, maar toch vonden we de safari’s in Uganda veel leuker. We hebben in totaal een stuk of 8 verschillende tempels bezocht, althans Sander, want ik ben een paar dagen flink ziek geweest. Gelukkig heb ik de hoogtepunten, de Vallei van de Koningen en de tempel van Karnak, wel gezien. We waren met een groep van 10 Nederlanders met een Nederlandstalige gids en op een gegeven moment waren we met dit laatste ook wel klaar, vooral als je 3 maanden lang heel zelfstandig hebt gewoond en gereisd. Eindconclusie: geweldige monumenten, mooi land en fijn dat de zon altijd schijnt, maar we vonden het ook prima om weer naar huis te gaan.

En nu zitten we hier dus in de vrieskou! Gelukkig went het heel snel... We willen jullie nogmaals bedanken voor alle lieve berichtjes en financiële steun aan het project. We wensen jullie allemaal een heel goed 2011!

Liefs Sander en Linda

p.s.1 ik heb een korte video geupload van Uganda, zie het kopje ‘video’s’.

p.s.2 Een andere Nederlandse vrijwilligster, Jacky, heeft twee leuke filmpjes op YouTube gezet die bij het kippenproject zijn gemaakt. Ook de andere fimpjes zijn misschien leuk om te bekijken, bijvoorbeeld om te zien hij wij blanken sinterklaasliejes in een taxibusje zingen.

1. José:
    3 januari 2011
    Ja Linda, de mensen wel maar die kinderen zijn toch echt wel hun ouders kwijt en daar mag best wel iets voor gedaan worden.
    Leuk nog even wat Egypte-ervaringen te lezen.
    Zoals je daar zo ziekjes zit zag ik opeens dat je veel op Janine lijkt. Tot de 16de en natuurlijk gefeliciteerd met je baan en je huis, fantastisch!! Groetjes José
  2. Bep en Henk:
    3 januari 2011
    Linda en Sander,
    Een laatste reactie dus
    Proficiat met jullie woning, heel veel woonplezier gewenst in Den Haag. Linda gefeliciteerd met je baan.

Lieve groetjes, Bep en Henk