Tok tok tok

25 oktober 2010 - Mukono, Oeganda

Even een korte update dit keer (althans dat zal ik proberen ;-), voornamelijk over het kippenproject. Er is de afgelopen week heel veel schot in gekomen, met dank aan de ontzettend gulle donaties van jullie kant. Vorige week vrijdag hadden we dus de plek al uitgemeten waar het hok moet komen te staan. Afgelopen woensdag ging ik weer naar Kayunga om te kijken, en er was al veel werk verzet. De grond was al schoon en gelijk gemaakt en de palen stonden er al. De kwaliteit van de palen was op zich goed en ze stonden ook op de juiste plek. Helaas had de aannemer de palen te hoog gemaakt (hoogste 3,20 m, 2x zo hoog als een gemiddelde Ugandees!). Het kippengaas dat wij hebben gekocht is namelijk maar 1 m. hoog, waardoor er weinig licht in het gebouw zou komen. Na overleg met de aannemer hebben we besloten om een stuk van de langste palen af te zagen, waardoor het i.p.v. een simpel aflopend dak een puntdak wordt. Tsja, je moet een beetje flexibel zijn hier...

Zaterdag zijn we nog een keer richting Kayunga gegaan, en dit was een vrij productieve dag. In een redelijk nabijgelegen stadje hebben we een dealer gevonden van Ugachick, de grootste leverancier van kippen en kippenvoer in Uganda. We hebben besloten om te beginnen met 150 legkippen en 150 of 200 vleeskippen, deze laatste voornamelijk met het oog op Kerstmis (duurt 6 weken voor je ze kunt verkopen). Daarna schakelen we waarschijnlijk van vleeskippen over op een nieuwe groep van 150 legkippen, als er eenmaal genoeg inkomen van de eerste groep is. Vleeskippen brengen op de lange termijn minder geld op en zijn ook risicovoller omdat er niet altijd direct een markt voor te vinden is, in tegenstelling tot eieren. Dat ze minder winstgevend zijn op de lange termijn weten we dankzij Lex, een Nederlandse vrijwilliger die consultant is en voor ons een mooi financieel model heeft ontwikkeld (belangstellenden kunnen mij hierover mailen, dan stuur ik het). Hierin zien we op weekbasis precies de opbrengsten en uitgaven, de winstgevendheid en de ‘cashflow’.

Wat betreft de financien staan we er rooskleurig voor. De opstartkosten liggen waarschijnlijk rond de 3 miljoen shilling (1000 euro). Daarvan is zo’n 300 euro voor het kippenhok (36 m2) bestemd. De materialen hiervoor zijn het duurst, de arbeid is erg goedkoop (voor 4 arbeiders gedurende 2 weken 80 euro). De kippen kosten in totaal zo’n 200 euro. Het kippenvoer voor de komende 4 à 5 maanden zal zo’n 300 euro kosten. Tot die tijd is er nog geen opbrengst van de eieren, behalve een beetje winst van de vleeskippen. In die maanden zullen we ook ongeveer 100 euro kwijt zijn aan arbeidskosten voor de kippenverzorgster die we in dienst gaan nemen, en de rest van de kosten (100 euro) zijn voor de water- en voerbakken, vloermateriaal, vaccinaties en andere kleine kosten.

Op dit moment hebben wij bijna 80% van de opstartkosten al binnen, dankzij jullie geweldige positieve reacties. Mochten we uiteindelijk meer geld ophalen dan nodig is, dan zullen wij dit geld in het spaarfonds stoppen waaruit microkredieten worden verstrekt. Hiermee ben ik de afgelopen week ook druk geweest. Afgelopen woensdag heb ik samen met Ismael een 3-uur durende sessie verzorgd, waarbij we de dorpelingen hebben uitgelegd waarom het goed is om te sparen, hoe de organisatiestructuur van de SACCO eruit zou komen te zien en hoe het beleid rondom lenen en sparen eruit zal zien (rentepercentages, looptijden, terugbetalingen etc.). Toen bleek maar weer eens hoe groot het gat in de opleiding tussen Nederlanders en deze mensen in. Het kost gewoon heel erg veel tijd om de meest basale dingen uit te leggen, en natuulijk ben je ook tijd kwijt aan het vertalen ervan. Omdat er straks geen computer beschikbaar zal zijn en niemand eigenlijk weet hoe je met zo’n ding om moet gaan, is het belangrijk dat de leiding straks weet hoe ze alles in kasboeken moeten documenteren.

Ik geloof er wel in dat het gaat werken, we moeten het alleen zo simpel mogelijk houden. Er is nu een vaste groep van zo’n 20 mensen die serieus genoeg zijn om mee te beginnen. Deze mensen hebben allemaal wel wat spaargeld (varierend tussen de 15 en 30 euro), het probleem is dat ze echt allemaal graag een lening zouden willen (het liefst van zo’n 200 euro) en dat gaat dus echt niet lukken. De uitdaging is dan ook om goede regels vast te stellen over wie er als eerste een lening mag, dit zou natuurlijk degene met het beste business plan moeten zijn. Verder ben ik natuurlijk naar Uganda gekomen om onderzoek te doen naar de impact van microkredieten. Daarvoor heb ik deze week een onderzoeksvoorstel geschreven, en mijn bedoeling is om over 2 weken met de enquetes en interviews te beginnen. Dan zijn hebben ik nog 4 weken tijd om voldoende data te verzamelen en evt. nog te analyseren (dit kan ik evt. ook doen als we terug zijn in Nederland).

Sander is vorige week maandag voor het eerst naar het ziekenhuis in Nagalama geweest. Dit was een heel positief bezoek, omdat ze daar een aantal chemie-analyzers hebben die gedoneerd zijn vanuit Amerika maar waarmee het labpersoneel eigenlijk nog niet optimaal mee kan werken. Eén van de apparaten was bijvoorbeeld kapot en Sander heeft het probleem binnen een paar uur kunnen oplossen. Ook moeten er nog een aantal handleidingen bij de apparaten worden geschreven. Helaas heeft hij de rest van de week niet kunnen werken vanwege buikklachten (natuurlijk te verwachten in Afrika, maar daarom nog niet minder leuk). Vorige week was sowieso niet echt een leuke week omdat mijn laptop ook gecrasht is op maandag. Gelukkig zit er in Kampala een Nederlander met z’n eigen ICT-bedrijfje en die heeft een monteur langsgestuurd (lekker decadent maar goed betaalbaar hier). Die heeft uiteindelijk Windows helemaal opnieuw moeten installeren en heeft gelukkig de data kunnen terughalen. Ook heeft de afgelopen week uitzonderlijk veel geregend (wat dan natuurlijk gepaard gaat met stroomuitval) en is onze geit aangevallen door wilde honden. De schade viel uiteindelijk mee en de geit kon blijven leven. Sander en ik hebben de rekening maar betaald, gelijk aan ongeveer een weeksalaris hier, dus achter onze rug om worden we natuurlijk keihard uitgelachen door het personeel.

Tot slot nog een vrolijke noot, doordat we nu met 8 gasten op het guesthouse verblijven (7 NL en 1 Belgische) en Henk ook 2 vrienden op bezoek had is er wat meer leven in de brouwerij gekomen. Vorige weekend zijn we voor het eerst uitgeweest in een openluchtdisco, was leuk maar er zat weinig variatie in de muziek. Ook apart was dat vreemde mannen eerder op mannen afstappen dan op vrouwen (soms met bijbedoelingen, soms vanwege de cultuur), en dat er vrij veel prostituees rondlopen. Vrijdagavond hadden we een pizza-avond met zelfgemaakte pizza’s en zaterdag gingen we naar een ‘rock’ concert van een bekende Ugandees die er om half 1 nog niet was (terwijl het om 8 uur begon) en wij dus maar naar huis zijn gegaan. Overigens was er in de verste verte geen rock te bekennen.

De komende week wordt spannend want over een week (1 nov.) komen de legkippen al!! De vleeskippen volgen 10 dagen later. Dit betekent dat er de komende tijd veel moet gebeuren, we moeten nog veel benodigdheden halen en erop toezien dat het hok in de komende week wordt afgemaakt.

Nogmaals bedankt voor alle lieve berichtjes en financiele steun, en we houden jullie op de hoogte.

Sander en Linda

1. Anne:
    25 oktober 2010
    Lieve Sander en Linda,
    Geweldig dat het project nu echt van start is gegaan. Jullie laten straks wel iets moois achter hoor! En zo te zien moeten jullie zelf ook flink de handen uit de mouwen steken ;-) We zijn erg benieuwd naar het eindproduct. Veel succes!
    Liefs, kus,
    Pap en Mam
  2. Sanne:
    Ha Linda en Sander!
    Misschien maar goed dat jullie begin december al weer weg zijn, zo confronterend als zo'n hok een paar dagen voor Kerst opeens zo leeg is.. Maar vooral heel gaaf dat jullie zoiets concreets kunnen doen!
    Jullie rekenen met 4-5 maanden voor er gelegd wordt, wij moesten deze zomer rekenen op 8-9 maanden.. Hoop dat het oostelijk van Kampala wat sneller gaat.
    Fijn dat Sander ook een beetje kan doen waar ie toch eigenlijk wel voor kwam. Grappig dat je die hond geholpen hebt. Jullie hebben toch niet geroepen waar blijft de dierenambulance he?
    Succes de komende tijd! Groetjes Sanne
  3. jon:
    Ha Sander en Linda,

Succes met de kippen. Leuk om zo een project van de grond te zien komen en moet ook wel bevredigend zijn dat je wat tastbaars kan nalaten daar!

Jon
  4. Bep en Henk:
    hoi Sander en Linda,

Wij reageren niet zo snel op jullie mails maar lezen ze wel met grote interesse. Geweldig zoals jullie bezig zijn en fijn dat je vanuit Holland ondersteuning krijgt. Ik zag de naam van de architekt van het kippenhok voorbij komen. Ook wij dragen graag een steentje (kuiken)bij. Succes met het werk
    Lieve groetjes, Bep en Henk
  5. hettie markink:
    sander,
    wat ontzettend leuk om je foto's te zien.
    zo te zien genieten jullie volop van al die bijzondere gebeurtenissen. te gek jouw nieuwe kapsel!
    geweldig die rimboe.
    misschien moet je nog hard werken om je project to een succes te maken.
    ik wens jullie het allerbeste
    groeten van een collega lab van hettie markink
    !
  6. Willy en Theo:
    Hallo kids,

Wat een verhaal is het weer geworden! (hoezo korte update)
    Jullie hebben al heel wat werk verzet super, en tussen door nog tijd voor een biertje. We wisten niet dat je bier drinkt Lin maar we zullen vast wat koud zetten voor je. Veel succes met alles
    Liefs pap en mam
  7. Lianne:
    27 oktober 2010
    Hee!

Goed bezig met de kippen, m'n vader heeft ook een kippenhok achter in zijn tuin dus ik zie het helemaal voor me. Ga deze week ook wat geld overmaken :)

Liefs
  8. Eva:
    29 oktober 2010
    Hey Afrika,

Weer een fantastisch verhaal! Kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Hoop ook dat het met de kippen zal gaan zoals jullie bedacht hebben. Heel veel succes met alles!

Groetjes Eva
  9. José:
    30 oktober 2010
    Hoi Linda en Sander
    Geweldig wat jullie daar allemaal doen en beleven en erg leuk om te lezen al moet je er wel even de tijd voor nemen. Nog 2 nachtjes slapen en dan begint het getok. Veel succes en we gaan een "steentje"overmaken alsnog. Waren nl op vakantie vandaar zo laat maar extra verrassend misschien. Veel succes en plezier nog, groetjes Jan en José
  10. Riet Kempers:
    31 oktober 2010
    hallo Sander en Linda,

Ook dit keer met plezeir jullie "TOK TOK TOK " bericht gelezen. Julie hebben je echt verdiept in het onderwerp "KIPPEN" . Ik heb er nooit bij stil gestaan dat er een verschil zit tussen vlees- en legkippen. Dus weer wat geleerd. De foto van het meisje met de verschillende slippers aan is vertederend!!!
    Volgens mij was het pizza met bier of...........bier met pizza.
    Ook voor jullie de komende week: succes met de bouw van het kippenhok en een goede werkweek.
    groetjes, Riet
  11. Martien&Dits:
    1 november 2010
    Hoi Linda en Sander,
    Graag doen we mee met juliie kippenfarm als je er maar geen legbatterij van maakt. Verder genieten we van jullie verhalen, ga zo door.
    Groeten van Martien&Dits